Hoe koud? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu Hoe koud? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu

Hoe koud?

Door: Marlies en Gerco

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Gerco

22 Februari 2010 | Nicaragua, Granada

En jullie stug volhouden dat het bij jullie zo´n winter is. Nou, hier ook hoor. In ons vorige blog schreven we al dat het soms best fris was, ook hier wordt geschaatst!
Wat? Niet geloven? Bijgaande foto, toch echt bij ons aan de overkant genomen, naast de kerk, dus kijk uit. Op echte schaatsen!
Zo gebeurt er altijd wat in Granada. De week van het poeziefestival is nog niet voorbij of je krijgt al weer de kans om de trotse eigenaar te worden van een heuse tamme duif (werd Marlies zelfs GRATIS aangeboden door 1 van de straatverkopertjes). En anders komt er wel weer een klant van je naar beneden gelopen met een papegaai op zijn arm. Blijkt van de achterbuurman te zijn, is ontsnapt, zat op het balkon achter, alleen buurman is tijdelijk even niet bereikbaar. Zit je dan met dat beest in de keuken, waar de gerechten natuurlijk al verzonnen worden. Beetje banaan er in, groeit ie sneller. Zit nu toch weer in zijn kooi. Te mager voor een goeie hap.
Beter nieuws dan een magere lorre: Het restaurant is voor 2010 officieel opgewaardeerd naar 2 tenedores (2 vorken) wat zoiets betekent dat we nu 2 sterren hebben. Er zijn bijna geen restaurants hier die dat hebben dus best supergaaf. De benodigde kwaliteit en hygiene hadden we al. Letterlijk slechts een paar deurdrangers op de toiletten en een invalidenopgangetje stonden ons in de weg. Meteen maar geregeld dus.
Bovendien komt de nieuwe bedrijfskleding er aan. Mooie witte polo´s met ons logo op de borst geborduurd en de namen van de medewerkers op de mouw. Het wordt nog wat met die tent. Foto volgt.
En ... laten we na driekwart jaar nu eindelijk weer eens de Spaanse les verder hebben opgepakt!!! Beter om dat hier te doen. Hier leren we Spaans zoals ze hier Spaans spreken en dat is dus vaak echt effe anders als we dat in Nederland geleerd hebben. De verleden tijd die we daar geleerd hebben gebruiken ze hier eigenlijk nooit, 1 van de andere (want ze hebben er meerdere) wel. Verder heel veel andere woorden die ze in Spanje weer niet kennen. Of anders betekenen. Voorbeeld: Je coche verkopen? Das geen auto hier, das een paard en wagen, net even anders, je auto is je carro. En we moeten onze vocabolaire wat betreft scheldwoorden natuurlijk ook nog wat uitbreiden. Altijd handig als je een niet luisterende maar wel commentaar gevende zwerver van je terras wilt weren. Hasta la proxima!

• 23 Februari 2010 - 16:28

Annet:

zo ff als 1e reageren das nognooit gebeurt maar heb de tijd nu he!!!!!!!het ga jullie goed zo te zien fijn hoor. leuk weer wat te lezen over jullie en komt dat intervieuw van VRIENDIN er nog op te staan of heb ik iets gemist?? liefs annet

• 23 Februari 2010 - 18:16

Karin:

Hoikes,

Knap bezig jullie, als het daar niet wil vriezen toveren jullie zomaar een ijsbaan op het plein uit jullie mouw

Mooi is dat , zo een polo's, iedereen onmiddellijk herkenbaar en toch gepersonaliseerd door hun eigen naam, goed idee !

En scheldwoorden in het Spaans !!! Zowat het allerbelangrijkste als je snel wil geïntegreerd wil raken ;-)

Weer genoten van jullie update hoor

Kus,

Karin

• 24 Februari 2010 - 14:18

Tt. Hilly:

Voor vanavond heb ik nog geen eten klaar, kon ik maar een bordje bij jullie bestellen lekker Spaans genieten. Fijn, dat het jullie goed gaat.en dan ook nog van de zon genieten èn ook nog schaatsen! Heel veel succes hoor ! Tot de volgende keer.

• 25 Februari 2010 - 18:51

Jeannette:

Wat een leuk nieuws ze, schaatsen en spaans leren.
    Leuk want daar kun je het meteen gebruiken. Weet je nog met jullie werkwoorden op dat a4tje met de indefinido etc.
    Fijn zo'n carro of coche!
    Hier opgewarmd, alweer 10 boven nul maar wel veel regen.
    Groetjes Jeannette

• 27 Februari 2010 - 16:21

Mam:

leuk verhaalen gefeliciteerd met het behalen van een aantal vorken voor jullie restaurant ,goed gedaan kinders!