Drie (HONDERD) emmertjes water halen ... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu Drie (HONDERD) emmertjes water halen ... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu

Drie (HONDERD) emmertjes water halen ...

Door: Marlies en Gerco

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Gerco

02 September 2010 | Nicaragua, Granada

Alle paarden, stieren en carnevalesken zijn weer weg. Het is weer wat rustiger in Granada.
De feestdagen brachten weer vele mensen op de been en we hebben het weer helemaal niet slecht gedaan.
Maar regen, daar hebben we echt niet tekort aan. Regende het vorig jaar veel te weinig, dit jaar krijgen we het dubbel voor onze kiezen. En dan niet zomaar buitjes. Hozen hozen hozen.
En dat slechte weer met flink onweer brengt dus ook wel eens met zich mee dat de bliksem ergens inslaat met alle gevolgen van dien.
Gebeurde dus in Granada een paar weken geleden ook. Het sloeg in in het grootste transformatorhuis die dus meteen heel Granada niet meer van stroom voorzag.
Gebeurde op een dinsdag en kwam dus niet meer terug. Die dag hadden we overigens ook al heel de dag geen water. De watertank van 1100 liter was aan het eind van de dag dus leeg. Woensdag ook nog geen stroom of water, maar gelukkig waren we toen dicht (onze vaste vrije dag). Al was het wel knijpen want we hadden dus net een megavoorraad vlees ingekocht die we dus maar in de vrieskisten hebben gelegd maar zakken vol ijsblokjes erop. Heeft zich goed gehouden. Diverse groenten, de soepen en divers fruit kon wel de vuilnis in. Maar dat was gelukkig niet veel.
Donderdag was de stroom in de loop van de dag hersteld, het water in een groot gedeelte van de stad echter nog niet (lees: waar het restaurant staat dus ook nog niet). Dus zijn we pas ´s middags laat open gegaan. Beetje lastig koken en afwassen als de straat water weigert te geven en de tank dus al dinsdags leeg is verbruikt. Zelfs de brandweer, die we normaal kunnen bellen voor een tankwagen had geen reserves meer.
Hadden we ´s middags de kleine mazzel dat er in ons huisje wel een klein straaltje was, dus: alle galons die we maar konden vinden met touwen aan onze fietsen gebonden en maar heen en weer pendelen. En zo dus wel open gegaan. ´s Avonds was overigens alles weer goed.
Wat hebben we verder nog meegemaakt: We hebben een paar weken geleden een voorverkiezing gehad van Miss UDO 2010.
Dames van een plaatselijk college. Foto´s zijn bijgevoegd.
En ... Nuestro Mundo staat op nummer 10 in Granada van 1 van de meest geraadpleegde restauranten sites en we gaan naar nummer 9 omdat nummer 1 van de site pas geleden definitief is dichtgegaan.
Oftewel: Trots! Zeker toen we 3 weken geleden vande MINSA, het ministerie van salud (gezondheid) die dus een oogje in het zeil houdt waar het gaat om hygiene en andere regeltjes in de horeca de beste waardering ooit hebben gekregen. Tot twee keer toe feliciteerde de controleur ons met de schoonste en meest georganiseerde keuken van Granada!
Wel leuk soms trouwens, de regeltjes die we hebben ingevoerd. Zo mogen de personeelsleden (inclusief onszelf) niet meer in de keuken verblijven zonder mutsje. Wij willen tenslotte geen haren op de borden. Stappen ze dus de keuken binnen, doen trouw hun mutsje op, doen hun ding als iets uit de bodega halen en gaan weer braaf aan het werk in het restaurant.
Niks vergeten? .... Pfff, hebben ze hun mutsje nog op, haha. Gebeurt dus regelmatig dat ze al naar een tafel lopen en er dan met grote hilariteit van de collega´s op gewezen worden.
Afijn, augustus was de beste maand ooit. September wordt wat stiller en oktober is waarschijnlijk ronduit slecht, net als vorig jaar. Daarna gaan we het echte hoogseizoen weer in. Trouwens toch niet te geloven dat we op 1 augustus al weer een jaar geleden ook boven zijn open gegaan en de naam veranderd hebben in Nuestro Mundo!
PS: Ons patatje oorlog slaat dus in als een bom.

• 03 September 2010 - 07:52

Lia:

Leuk om weer te lezen wat jullie daar meemaken. Binnenkort weer even bijkletsen op skype??

• 03 September 2010 - 10:20

Lesley:

Ik ben blij om te horen dat het zo goed met jullie gaat.

Veel liefs Lesley

• 03 September 2010 - 12:51

Karin:

Lieve Marlies, lieve Gerco,
    Zo fijn dat alles zo goed draait ... okee er zijn wel wat mindere maanden ... dat is in Europa ook zo als je in de horeca zit.. Tegen het nieuwe seizoen er weer volop tegenaan. Toch mooi dat jullie je droom daar kunnen waarmaken ... Eigenlijk stiekem een beetje jaloers .... jullie hebben het toch maar aangedurfd .... KNAP !!!
    Kus,

Karin

• 03 September 2010 - 16:50

Rox:

jeetje wat maken jullie toch weer allemaal mee!!!

Kom je snel weer een keertje knippen ger? word toch weer eens tijd!!! ;-)

Dikke kussen van Jara en mij

• 03 September 2010 - 17:37

Anneke Scheurwater..:

Leuk! Héél leuk die berichten van jullie....kijk iedere maand of tie er alweer opstaat. Nog Van Harte met jullie 1e succes jaar!! Even bijkomen en er dan weer lekker tegenaan in het hoogseizoen. Succes, Anneke, moeder van.....jeweetwel

• 06 September 2010 - 14:51

Annet:

hallo alle2!
    jullie beleven heel wat daar he! maar zo te lezen hebben jullie de draai helemaal gevonden fijn om het iedere keer weer te lezen hoor.
    liefs annet

• 06 September 2010 - 14:51

Annet:

hallo alle2!
    liefs annet

• 07 September 2010 - 10:36

Mam:

Trots mogen jullie zeker zijn met die goede vermeldingen over restaurant en keuken .Ik ben ook trots op jullie,liefs,mam.

• 07 September 2010 - 18:20

Johan Kooijman:

heb een tijd niet op jullie site gekeken omdat het erg druk was in de winkel en de meiden op vakantie en zelf inhetvoorjaar een beetje lopen sukkelen met de gezondheid maar nu is alles weer in zin normale doen maar eris wel erg veel gebeurd de laatste maanden bij jullie. en dat het allemaal lekker gaat en dat jullie veel beleven en genieten van het leven want dat is goed tezien op de fotos.het is hier delaatste weken klote weer veel regen maar dat is goed voor de verkoop van de winter schoenen en laarzen .adv alleen maar in dordt centraal omdat de andere kranten niet goeie adv maken. mis je de adv verkoop niet,ik geloof van niet ,misschien afentoe een auwehoerpraatjes om niets.gaat jullie goed groeten nel en johan kooijman

• 18 September 2010 - 21:39

Hillery:

Hallo you 2
    Sorry well a little late ,but have been sort of busy with a lot of things and then comp. wordt dan wel wat forgotten.Fyn dat alles weer wat beter gaat.Soms what problems but that will always get better.But jully maken anders toch ook heel wat mee zeg.
    I guess you would have never thoght that you would end up in that part of the world.Are you in the way of those hurricanea??.Summer has been hot and cold here.To night temp will to --3 ha ha.
    OK luidjes this is it for now.Till next time and take good care.
    Love hugs and XXXX
    Tante Hilly Canada