Over fietsenmakers, spoken en kippenvel in de kerk - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu Over fietsenmakers, spoken en kippenvel in de kerk - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marlies en Gerco Peels en Rosbeek - WaarBenJij.nu

Over fietsenmakers, spoken en kippenvel in de kerk

Door: Marlies en Gerco

Blijf op de hoogte en volg Marlies en Gerco

12 December 2009 | Nicaragua, Granada

Hallo lieve vrienden!
Gelukkig eens wat sneller een nieuw blog. Pas een paar dagen geleden maar toch weer een hoop gebeurd.
Eerst zullen we even iets vertellen over de afgelopen Purisima, hoe dat nu zit met Maria, want zo als het een goed betaamd inwoner van katholiek Granada betreft, hebben we ons natuurlijk wel even in laten lichten.
Het originele beeld, wat alleen op 28 november en 8 december de kathedraal hier aan de overkant verlaat, voor een parade door een (klein) deel van Granada, is zo’n 400 jaar oud en is hier ooit aangespoeld. Sindsdien zijn er in diverse straten van Granada bidgroepen opgezet, en in de periode 29 november t.m. 7 december verblijft een replica van Maria de hele dag in 1 van die straten, om ‘s avonds dus met veel vertoon terug gebracht te worden. Op 8 december, toen de originele Maria net weer binnen was, bracht nieuwsgierigheid Gerco zover om toch maar eens te gaan kijken in de kathedraal. Wat daar gebeurde was reden genoeg om snel Marlies te gaan halen. Maar daarover zo meteen meer. Eerst even de eerste kerkervaring van deze week, want jawel lieve mensen, ook zondag werd er een kerk bezocht, en ditmaal door onze Deense vriend Steen en Gerco samen. Diego, de zoon van onze hartsvriend Eleazar werd namelijk gedoopt. Nou, dat gaat hier wel een beetje anders als in NL. En als je niet zo’n kerkganger bent duurt zo’n rit van 2 uur best lang, maar goed, voor onze trotse pappa-vriend hebben we dat natuurlijk over en zijn we zelfs nog een keer of 20 vereeuwigd. Foto’s volgen!
Best handig trouwens: ons hot dog vrouwtje, die trouwens ook raspado verkoopt, repareert ook fietsen! Niet zo goed als de familie Vermeij natuurlijk, maar die hebben nog geen vestiging in Nicaragua.
Moeten we jullie trouwens ook nog vertellen dat we een spook hebben …
Tis echt waar luitjes. Verschillende personeelsleden apart wisten ons al een paar keer te vertellen verschijningen te zien, bijvoorbeeld de trap oplopend. Blijkt, na een beetje gespit, het verhaal al veel langer te bestaan. Oorspronkelijk dachten we dat het spook Don Daffa was, de laatste bewoner van het huis, maar via een laat familielid van 1 van de eerste bewoners lijkt het Jose Ubau is te zijn, de eerste bewoner. We hebben een foto van deze man en dus gevraagd aan het personeel de volgende keer op een gezicht te letten.
Maar niet echt om kippenvel van te krijgen hoor. Hij gedraagt zich voorbeeldig.
Wat absoluut wel een kippenvelmoment was, was dus onze tweede kerkervaring. Zoals we al schreven, zijn we toch de kathedraal maar even binnen gelopen op 8 december. Nou lieve mensen, vaak zul je ons dit niet horen zeggen, maar deze kerkervaring was zeer indrukwekkend.
Al het licht was uit, de hoempapaband die die hele week al meeliep speelde hun riedel en de zeker 2000 man in de kerk schreeuwden letterlijk M.A.R.I.A. MARIA ! M.A.R.I.A. MARIA ! M.A.R.I.A. MARIA !
Om vervolgens in een zeer luid klappen uit te barsten toen het beeld van Maria, omhuld door rook, met een onzichtbare lift, omhoog rees, naar haar sokkel bovenin de kerk.
En daar staat ze nu dus weer. Voor een jaar. Indrukwekkend!
Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte.
Wij gaan ons voorbereiden op vanavond. Na de optocht van gisteravond (ook 1 in de aanloop naar kerst) is er vanavond weer een hipica. Want ook van paarden krijgen ze hier nooit genoeg.

• 12 December 2009 - 23:15

Tt. Hilly:

Hoi Marlies en Gerco, Voor ik vanavond naar bed wou gaan keek ik eerst nog even naar de mail, en ja een bericht van jullie. Jullie hebt leuke en interessante verhalen te vertellen, het spook intrigeert me. Misschien lopen jullie er zelf een keer tegenop ! Lijkt me leuk, niet om kippevel van te krijgen. Ik intersseer me voor zulke avonturen.Het ga jullie goed !!

• 13 December 2009 - 10:24

Martine En Wim-Jelle:

Wat een gave dingen maken jullie mee zeg!! De stukjes zijn iedere keer wéér leuk om te lezen.
    We zijn jaloers op jullie dat jullie op zo'n mooi stukje van de wereld wonen.

Groetjes,
    Wim-Jelle en Martine

• 13 December 2009 - 11:00

Cora:

Ha Gerco en Marlies,

Schitterend verhaal weer ik zie het al zo voor me daar, heerlijk!
    Als ik dit zo lees zou ik zo willen komen, maar ja dat gaat ff niet.

Veel (werk) vreugde, blijf genieten en hou ons op de hoogte!

Liefs Cora

• 15 December 2009 - 08:07

Karin:

Hee de mannekes,

Leuke verhalen alweer, altijd fijn om te lezen.
    Brrrrr.... een spook.... hoop dat ik het niet tegen kom "one day or another"... ooit eens... als ik bij jullie kom eten :-)
    En dat kippenvelmoment in de kerk, ik herken het helemaal, als een groot aantal mensen zo vol overgave hun geloof of wat anders beginnen scanderen, dat doet wat..
    Wij ondertussen terug thuis in het koude Belgenlandje... (-2° tegen 30° is echt schrikken). Wat was het weer heerlijk aan jullie kant van de wereld... Heb je me zien zwaaien van aan de kust naar jullie toe ???
    Dikke kus en tot het volgende verhaal

• 16 December 2009 - 21:42

Hillery:

Hallo luidjes ,heerlyk weer eens wat te horen.En wat a lot of niews.Ja zo zie je well ieder land heeft zyn eigen ideen.but wat colorfull procession zeg.And jullie zelfs naar de kerk om het te bekyken.toch wel leuk om dat allemaal mee te maken.Mensen zyndaar ook zeer bygelovig.Spook alweer weg.het Het is hier zo op eens wel winter hoor.Een paar dagen met veel wind and koud and the temp,ga je lekker maar even zo met de windchill 48C onder 0. And haardly any snow just a light come but the wind is het zo weg.Niet zo gezellig ,met de Kersts moet er snow zzyn, maar dat komt denk well.All aaround us there is 30 tot 50 cm. buiten de stad.Met my gaat het stukken beter, just had an Cat Scan.have not hear so hope all is well.
    Well with this letter I do wish you both zeer Prettige Kerstdagen and s Happy Healthy New Year in that warm land.
    Lots of love, hugs all on papier ha ha.
    till next time and take care of each other.
    Love you lots
    tante Hilly
    KOUDE CANADA
    bYE

• 20 December 2009 - 13:11

Arina:

he lieve luitjes,

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik hoor er wel een soort bekering in???? Zou het niet zo zijn dat dat spook jullie ontloopt en zich alleen maar durft te vertonen aan jullie personeel? Hier ligt inmiddels 15 cm sneeuw, iets wat jullie waarschijnlijk niet zullen missen want koud is het wel. Hou ons op de hoogte, we zijn altijd erg benieuwd naar jullie ervaringen.

dikke kus
    erik en arina